物理学グローバルCOE 談話会
科学番組制作のフィロソフィを語る
〜NHK・E テレ「すイエんサー」を例に〜
講師: 村松 秀 氏
NHKエデュケーショナル 科学健康部・専任部長)
場所:
理学部 5 号館北棟・363 号室(第2 講義室)
日時:
2012 年 7 月 27 日(金曜日) 14:45−16:15
要旨:
「すイエんサー」は、日常生活で抱く素朴な疑問、例えば「バースデーケーキのロウソクの火を一息だけで消せないか?」
「スイカを種が入らないようにカットできないか?」といったテーマに真剣に挑んでいく、人気の科学(?)エンタメTV 番組である。
一見ただゆるく楽しいだけに見えるが、ひたすらグルグルと考えさせることで科学研究のプロセスの面白さ、
そして科学的思考の醍醐味を少しでも感じてもらいたいという思いで番組を制作している。
成果や情報ばかりが強調される科学技術社会へのささやかな抵抗でもある。
「すイエんサー」の科学教育的アプローチとその制作の背景を語りたい。
(
ポスター)
物理学グローバルCOE特別講義6
科学者の社会的なあり方を考える
〜科学番組制作の視点から
講師: 村松 秀 氏
NHKエデュケーショナル 科学健康部・専任部長)
場所:
7/13:理学部 5号館 525号室(第4講義室)
7/26,7/27:理学部5号館北棟・363号室(第2講義室)
日程:
7月13日(金) 13:00-14:30, 14:45-16:15, 16:30-18:00
7月26日(木) 13:00-14:30, 14:45-16:15, 16:30-18:00
7月27日(金) 10:30-12:00,13:00-14:30, 14:45-16:15 (談話会)
科学技術が現代社会に果たす役割がますます大きくなってきているのと同時に、科学者が社会において果たすべき役割もいっそう強くなってきている。
そのため、市民が科学をどのようにとらえているか、社会は科学や科学者に何を求めているのか、そもそも科学者のあり方とはどんなものなのか、考えていく必要がある。
この特別講義では、講師が番組制作の中で重要視してきた「わからなさ」というキーワードを元に、科学や科学者と社会とのかかわりについて受講者と一緒に考えていきたい。
1. 「わからなさ」と向き合う:科学とアート
2. 環境ホルモン、漂着物から「わからなさ」を考える
3. 「科学の視座」と「文化の視座」
4. 科学技術社会と「わからなさ」
5. 科学論文捏造と「わからなさ」
6. 市民が科学情報と対峙するとき
7. 「すイエんサー」から科学思考を鍛える教育を考える
8. 科学者のあり方と「わからなさ」
【村松秀氏のプロフィール】
NHKで「ためしてガッテン」「NHKスペシャル」「クローズアップ現代」「サイエンスZERO」など、様々な科学番組制作を20年以上にわたって担当。
現在は新しいスタイルの科学エンタメ番組「すイエんサー」の制作統括。取り上げてきたテーマは、科学論文捏造、環境ホルモン問題など多岐にわたる。
科学ジャーナリスト大賞、バンフテレビ祭ロッキー賞、放送文化基金賞最高賞、地球科学映像祭大賞など受賞多数。
世話人: 前野悦輝 (物1、内: 3783)
(
ポスター)
物理学グローバルCOE特別講義7
物理から環境エネルギー問題を考える
講師: 池田 裕一 氏 (京都大学 リーディング大学院思修館 特定教授)
場所: 理学部 5号館 525号室(第4講義室)
日程: 11月28日(水) 10:30-12:00, 13:30-15:00, 15:30-17:00
11月29日(木) 10:30-12:00, 13:30-15:00, 15:30-17:00
11月30日(金) 10:30-12:00, 13:30-15:00, 15:30-17:00(談話会)
要旨:
環境エネルギー問題が,今の日本と世界にとって重要課題であることは周知の事実である.
これを受けて,物理学を専攻する学生・大学院生にとって,物理学の専門知識を背景に,この問題について学び,知見を得ることは重要である.
それは物理学の専門研究者となる上でもバックボーンの一環を成すし,また,国際機関や公的機関などでの研究・政策提言に関するキャリアへと繋ぐにあたっても有益である.
実際,エネルギーシステム解析において,物理モデルに習ったモデルが広く使われており,物理屋が活躍する場・ニーズは大きい.本講義では,エネルギーシステム解析について,3つの物理モデルを挙げ,学ぶ.
物理学グローバルCOE特別講義8
-科学コミュニケーションのための英語-
Global COE Physics Special Lecture 8
-English for Scientific Communication-
Teacher: Andrew Hillier (contact - andrew@kwasan.kyoto-u.ac.jp)
TA: Jonathan White (contact - jwhite@yukawa.kyoto-u.ac.jp)
Course webpage: www.kwasan.kyoto-u.ac.jp/~andrew/englishcommunication
e-Paquette dojo: http://coe3.scphys.kyoto-u.ac.jp/paquette
Dates: May 1st, 8th, 22nd & 29th and July 3rd, 10th, 17th, 24th & 31st
Time: 5th period (16:30 - 18:00)
Room: 5-525
Credit: 1 credit unit - Report (Homework 5) 35%, Participation 20%, Homework (1, 2, 3 & 4) 20%, e-Paquette questions (5 in total) 15% & Quiz (1, 2, 3 & 4) 10%
Aims: It is necessary for people who aim to make a career from science to have the ability to communicate their work to the rest of the world.
One of the most important tools for that communication is English.
This course will provide an introduction to various methods of communicating in English and provide the opportunity to practice these methods.
Lesson Content: The lessons will include:
1) Explanations on the use of English, with quizzes and homework sheets to provide the students with practice
2) Reading and listening comprehension exercises to boost the students skills in quick comprehension of English
3) Student presentations and a mini-debate contest
4) An introduction to writing a scientific paper, with the students writing a paper about their research using LaTeX. An introduction to LaTeX and assistance with the use of LaTeX will be provided.
This course will be given over a period of three months, with one month of four lessons, then one month with no lessons to write a scientific paper, followed by a final month of five lessons.
Lesson 1: Introduction to class contents and the e-Paquette dojo.
Lesson 2: Article comprehension 1 - Reading and discussing a scientific news article.
Lesson 3: Introduction to writing scientific papers 1 - Logic
Lesson 4: Introduction to writing scientific papers 2 - Using LaTeX
One month without lessons for students to write a scientific paper
Lesson 5: Submission of paper.
Article comprehension 2 - Reading and discussing a scientific news article.
Lesson 6: Basic advice of giving a presentation.
Article comprehension 3 - Listening and discussing a scientific presentation.
Lesson 7: Debate 1 - Preparation for class debates
Lesson 8: Debate 2 - Debate competition
Special topics will be presented in this course including articles, prepositions and verbs.
There will be four homeworks, one scientific paper submission and six quizzes included in this course.
Homeworks and quizzes are based on the content of the special topics.
講義の内容は受講者が論文をうまく作成する方法と英語の科学コミュニケーションする方法の解説となる。
それに加えていくつかの、日本人にとって使い方が特に理解しにくい単語や表現について講義する。
Student Requirements: Students will be required to submit 4 homework sheets and 5 questions
to the e-Paquette dojo as well as write a short report in the form of a journal article.
Students will also be required to speak in class on numerous occasions, including short presentations and a mini debate contest.
All students who take this course should understand that they will be expected to proactively participate in the lessons.